Kleiner Spreewald Park – alternatywna wycieczka rowerem za miasto

W zeszłym roku byliśmy w Szprewaldzie, nawet poczyniłam wpis z naszej majowej wycieczki, ale przyznam się, że ten prawdziwy Spreewald to opcja na weekend albo dobrze zaplanowany cały dzień od rana do wieczora. Dzisiaj mam małą alternatywę dla tych osób,które chcą chociaż trochę poczuć klimat słynnych kanałów Szprewy, ale do Lübben lub Lübbenau jest zbyt daleko.

Zapraszam na krótką relację z naszej wizyty w „Kleiner Spreewald Park” w Schöneiche pod Berlinem. To tam znajduje się park miejski, który wraz rzeką Fredersdorfer Mühlenfließ poprzecinaną kanałami i strumieniami były celem naszej ostatniej wycieczki.

Historia tego miejsca jest dość ciekawa. W latach dwudziestych XX wieku niejaki Max Mann – właściciel pewnej karczmy, był tak zauroczony tym miejscem, że wpadł na pomysł organizowania spływów licznymi dopływami przepływającej tu rzeki. Sprowadził on nawet oryginalne barki ze Szprewaldu, aby goście mogli doświadczyć podobnych wrażeń. Swoim klientom oferował nocleg, ciepłą strawę i zwiedzanie okolicy bezpośrednio z łodzi. Sam podobno drążył kanały, aby zamknąć pętle, którą nazwał „Kleiner Spreewald”.

To miejsce szybko stało się popularną atrakcją dla mieszkańców Berlina. Cieszyło się dużą popularnością tak gdzieś do połowy lat 70. XX wieku. Następnie przez wiele lat pozostawione samo sobie, niestety ale tylko niszczało.

Tak było mniej więcej do 1997 roku, kiedy to stowarzyszenie Naturschutzaktiv Schöneiche postanowiło w tym miejscu utowrzyć park miejski, który dzisiaj stanowi miniaturę prawdziwego Spreewaldu. Częściowo już zamulony zbiornik wodny udrożniono, tak aby mogły przepływać po nim gondole. Wbudowano kładki, mostki i stworzono 5 ścieżek tematycznych.

Jeśli poziom wody jest wysoki i pogoda dopisuje w niedzielne popołudnia w parku organizowane są spływy łodziami, gdzie siłą napędową jest jedno długie wiosło operowane przez sternika. Niestety teraz w związku z koroną, obostrzeniami i przede wszystkim niskim stanem wód w kanałach na chwilę obecną zaniechano spływów, ale nadal istnieje możliwość spaceru 2-kilometrową siecią krętych ścieżek przygodowych. Całość można przejść z dzieckiem w 30-40 minut. Nam najbardziej podobała się część szlaku wodnego, która składała się z mostków i drewnianych kładek.

Co ciekawe, granicę parku tworzy ogromny murowany dinozaur, który jak dla mnie w ogóle nie pasuje do tego krajobrazu, ale stanowi naprawdę nie lada dylemat, co twórca miał na myśli umieszczając tutaj ten falisty mur.

Całość parku jest również ogrodzona murem z kolorową mozaiką, przedstawiającą jakby postacie z bajki. Nie znalazłam więcej informacji o tych dziwacznych budowlach, ale jedyne co mi przyszło na myśl, to może autor był zafascynowany architekturą hiszpańskiego artysty Antoniego Gaudiego, bo te faliste, dziwaczne rzeźby są bardzo podobne do tych z Parku Guell w Barcelonie.

Dla mojego dziecka oczywiście najfajniejszą atrakcją był naturalny plac zabaw z dużą ilością miejsca do biegania. W parku znajdują się również ławeczki i stoliki, tym samym miejsca na piknik nie brakuje.

Co do jedzenia, to w sezonie działała na skraju parku restauracja „Alte Mühle”, która na pewno byłaby dobrą opcją na przystanek, gdyby oczywiście była otwarta (pandemia). Czytałam, że oferują tam wiele dań kuchni regionalnej i specjalizują się w pysznych strudlach jabłkowych. Niestety, nie mogliśmy tego sprawdzić, bo ze względu na obostrzenia była zamknięta. Może następnym razem, jeśli tylko taki lokalom gastronomicznym jak ten, uda się przetrwać ten kryzys. My znaleźliśmy nie daleko inną, otwartą miejscówkę na „małe co nie co” – „Süsse Sünde” przy Goethe-Park w Schöneiche, gdzie zjedliśmy naprawdę smaczne lody i stamtąd ruszyliśmy w drogę powrotną do domu.

Tak czy inaczej Kleiner Spreewald Park jest miejscem, które polecam na spacer i wycieczkę poza miasto. Może nie jest duży i okazały, ale najważniejsze, że do miejscowości Schöneiche mogliśmy z naszym czterolatkiem dojechać rowerem. Oczywiście bez problemu można z Berlina dojechać tam autem lub komunikacją miejską (S3 w kierunku Erkner). Jeśli wybieracie się S-bahnem to należy wysiąść na dworcu Rahnsdorf, a następnie 4 przystanki busem 161.